Kun huttu iskee tuulettimeen – keinot mainekriiseihin valmistautumiseen

Kriisitilanteisiin ja somekohuihin paras lääke on ennakointi ja valmistautuminen. Aiheesta tietokirjan vuonna 2018 laatinut viestintäkonsultti Sallamaari Muhonen herättelee puheenvuorollaan sekä yrityksen brändistä että omasta asiantuntijakuvastaan vastaavat. ”Hyviä, pahoja ja rumia kokemuksia kiperistä tilanteista ja niistä selviytymisestä on jaossa puheenvuorossani”, Sallamaari lupaa.

“Usein kohun siemenet kylvetään asiakaspalvelussa, sillä nykyään reklamaatiokanava on aivan liian usein some tai soitto iltapäivälehteen. Uudemmista ilmiöistä käsittelen esimerkiksi yksittäisen ammattilaisen joutumisen häirinnän kohteeksi ja kuinka esimiehen ja työyhteisön tulisi osata tilanne hoitaa”, Sallamaari kertoo.

Alalla kuin alalla kriisisuunnitelmat ja -viestintä tarvitaan myös aineettomien riskitilanteiden kuten vaikkapa tietoturva- ja henkilötietojen suojauskysymysten varalta. Jokaisen ei tarvitse ryhtyä somepersoonaksi, mutta asiantuntijalle siitä on ammatillista hyötyä.

“Ja kun on rakentanut huolella itselleen vaikuttajakuvan, ei sen pidä antaa murentua yksinkertaisiin mokiin”, Sallamaari opastaa.
”Viestijälle puolestaan sosiaalinen media tarjoaa kanavan dialogiin, jonka kautta voi ennakoida sidosryhmien odotuksia ja arvioida omaa toimintaa arjessa. Se osaltaan ehkäisee some- tai muihin kriiseihin päätymistä”, hän jatkaa.

Sallamaari on mukana Microsoft 365 Hyvät, Pahat ja Rumat -tapahtumassa, joka järjestetään livestriiminä 5.-6.5.2020. Tutustu tapahtuman ohjelmaan sekä puhujiin ja ilmoittaudu mukaan.

Sallamaari Muhonen toimii strategiatiimin vetäjänä ja osakkaana teknologia-alaan keskittyneessä Netprofile Finland -viestintätoimistossa. Hänellä on monipuolinen kokemus media-alalta televisiosta ja radiosta, digitoimistojen palveluksesta ja organisaatioviestinnän kehittäjänä.


Viestintä