Karkeiden arvioiden mukaan organisaation tiedon määrä tuplaantuu joka vuosi. Työssä tarvittavan materiaalin kaivelemiseen tuosta tietomassasta käytetään noin viidennes työajasta. Pessimistisemmät väittävät, että suurin osa tietotyöläisen ajasta kuluu jo moneen kertaan keksityn (ja dokumentoidun!) pyörän uudelleen keksimiseen – sen sijaan, että luotaisiin uutta nykyisen tietopääoman päälle.
Toimivan haun, selkeän informaatioarkkitehtuurin ja tietoon törmäyttämisen tärkeyttä ei kukaan aliarvioi, ja viime vuosien massiivinen panostus tekoälykehitykseen tähtääkin ensisijaisesti ihmisen ja tietomassojen yhteiselon helpottamiseen.
AI-pelastajan lopullista tulemista odotellessa on onneksi monta pientä toimenpidettä, jolla sisällön löydettävyyttä voi parantaa jo nyt. Katja Jokisalon esityksessä pureudutaan siihen, mistä löydettävyys muodostuu, ja kurkataan parhaat vinkit etsintäkokemuksen parantamiseen käyttäjän ja sisällön näkökulmasta.
Teknisesti introjen ja työtilojen haku on kulkenut täyden ympyrän kymmenessä vuodessa. Perinteistä SharePointin hakukeskusta usein mukautettiin vastaamaan organisaation tarpeita – lisättiin ulkoisia tuloslähteitä, tarjottiin sisällöltä kerätty metatieto hakutuloksen suodattimena ja luotiin valmiita tulosjoukkoja joihin haun voi kohdistaa – kuten uutiset, projektit tai intranet. Tämä perinteisen hakukeskuksen tuunaaminen jäi kokonaan pois muutama vuosi sitten, kun siirryttiin moderniin maailmaan, jossa samoja mahdollisuuksia ei ollut vielä tarjolla. Nytpä on!
Jo aiemmin tänä vuonna tuli mahdolliseksi ohjata haku vakiotulossivun sijasta omaan mukautettavaan tulossivuun, ja Microsoftin koordinoimasta avoimen lähdekoodin kokoelmasta on jo pitkään löytynyt valmiit ilmaiset palikat hakutulossivun toimintoihin. Tänä syksynä haun suodattimien, tulosjoukkojen ja templaattien toiminnot putkahtavat suoraan SharePointin perusvalikoimaan, ja hakupalvelun mukauttaminen tukemaan oman organisaation on sisältöjä ja toimintoja on taas arkipäivää.
Toimiva hakukokemus muodostuu siis jäsennellystä sisällöstä, hakutaidot omaavista käyttäjistä ja löytyvyyttä tukevasta tekniikasta. Tervetuloa kuulemaan timakat vinkit tämän kolmikannan konkreettiseen kehittämiseen yksinkertaisilla toimilla!
Syksyn HPR-tapahtuma järjestetään 10.12.2020 Online-tapahtumana ja saat myös tallenteet viikoksi käyttöön.
Tutustu ohjelmaan! Ohjelmassa on parikymmentä puhujaa ja sisällössä paljon toivottua, kuten asiaa Microsoft Teamsista, Power Platformista, intraneteistä, hakupalveluista, tietoturvasta, jalkauttamisesta ja muista M365 -maailman uutuuksista ja parhaista käytänteistä.