Kun yritys tai organisaatio suuntautuu yritysaktivismiin tai alkaa muuten korostaa viestinnässään yhteiskuntavastuuta, se astuu väistämättä politiikan ja poliittisen viestinnän maaperälle. ”Tämä tapahtuu siitä riippumatta, toivooko yritys sitä vai ei”, Janne Seppänen alleviivaa.
Janne Seppänen avaa Hyvät, Pahat ja Rumat -puheenvuorossaan käytännön esimerkein, miten poliittisuus ja tunnemielikuvat rakentuvat yritysten ja muiden organisaatioiden viestinnässä. Miten ennakoida ongelmia ja tunnistaa riskejä?
Viestinnän suunnittelun kannalta on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää se, millaisena poliittisena toimijana yritys näyttäytyy. Millaiseen poliittiseen asetelmaan se kietoutuu? Millaiseen asetelmaan se haluaa kietoutua? Ketkä äänestävät kukkarollaan, ketkä taas jaloillaan?
”Niin poliittisen kuin yritystenkin viestinnän tärkein ominaisuus on sen puhuttelevuus. Viestinnän puhuttelevuuden puolestaan ratkaisevat sen käyttämät tunnemielikuvat. Silloin kun ne toimivat hyvin, ajattelu ja tunne yhdistyvät saumattomasti toisiinsa. Viestinnästä tulee hyvässä mielessä tahmaista eli ihmisen mieleen tarttuvaa”, Seppänen sanoo.
Tampereen yliopiston journalistiikan professori Janne Seppänen on maamme johtavia mediayhteiskunnan tuntijoita ja kouluttajia. Hän toimii myös viestintäkonsulttina Polemis-yrityksensä kautta ja kuuluu viestintätoimisto Ahjo Communicationsin vahvuuteen.